Σελίδες

Δευτέρα 4 Ιουλίου 2011

Μεσοπρόθεσμο και Διοίκηση: Μία αρχική κριτική

Έλαβα από συνάδελφο που εκτιμώ ιδιαίτερα και δημοσιεύω πάραυτα, χωρίς να τον ρωτήσω, διότι μου αρέσει πολύ, μία πρώτη κριτική για την διοικητική πλευρά του Μεσοπρόθεσμου. Με μαύρα πλάγια οι αναφορές του Μεσοπρόθεσμου Προγράμματος και σημείο προς σημείο ακολουθεί η σπιρτόζικη κριτική. 
Κώστα Παπαδημητρίου ευχαριστώ πολύ! 
Διαβάστε λοιπόν:

Μετά την πρώτη μας μεγάλη παρέμβαση στη δομή της λειτουργίας του κράτους, την εφαρμογή του Καλλικράτη, αλλά και την υπαγωγή πλέον όλων των προσλήψεων στο Δημόσιο στο ΑΣΕΠ, τους επόμενους μήνες προχωράμε ακόμα πιο βαθιά στον πυρήνα των προβλημάτων.
Η υλοποίηση του Καλλικράτη οδηγεί σε εξοικονομήσεις που έως το τέλος του 2015 θα έχουν φτάσει στο 0,5% του ΑΕΠ.

Ο Καλλικράτης εφαρμόζεται μεν, με πολλά προβλήματα δε... Ήδη έχει υποστεί πολλές τροποποιήσεις, πράγμα απαράδεκτο για τους πρώτους 6 μήνες λειτουργίας του... Ο κακός σχεδιασμός δεν επιτρέπει μεγάλη αισιοδοξία...

Το ελληνικό Δημόσιο αποκτά για πρώτη φορά ένα συνολικό μηχανισμό διαχείρισης του ανθρώπινου δυναμικού. Κάνουμε τον προγραμματισμό μας και κατανέμουμε προσλήψεις για την τήρηση του κανόνα 1:5 έναντι των αποχωρήσεων. Επιπλέον, η καλύτερη διαχείριση του ανθρώπινου δυναμικού, σε συνδυασμό με τη συγκέντρωση των υπηρεσιών, τη μείωση του αριθμού των συμβασιούχων και την εφαρμογή 8-ωρης απασχόλησης και στο δημόσιο τομέα μπορούν να οδηγήσουν σε πρόσθετες εξοικονομήσεις της τάξεως του 0,9% του ΑΕΠ.

Πώς τον απέκτησε αυτόν τον μηχανισμό και ιδίως, ποιός είναι αυτός ο μηχανισμός, δεν γνωρίζει μάλλον κανείς...Τίποτα από όλα τα περισπούδαστα που γράφονται εδώ, δεν ανταποκρίνεται στην πραγματικότητα, πέραν του  περιορισμού των προσλήψεων...  

Ο Καλλικράτης επεκτείνεται, πλέον, στο ίδιο το κράτος. Μέσα από τη δημιουργία επιτελικών μονάδων, την άρση των επικαλύψεων στις αρμοδιότητες, τη δραστική απλοποίηση κάθε διαδικασίας. Οι εκτελεστικές λειτουργίες αποκεντρώνονται και εκχωρούνται εκεί όπου βρίσκεται ο πολίτης. Βασική προτεραιότητα, επίσης, η αλλαγή στη νοοτροπία του σώματος των δημοσίων υπαλλήλων και λειτουργών.

Μόνο ευχολόγιο μπορεί να χαρακτηριστεί η συγκεκριμένη παράγραφος, καθότι δεν υπάρχει τίποτα που να τεκμηριώνει την ομαλή εξέλιξη όσων αναφέρονται. Αντίθετα, η δρομολογημένη διαδικασία για περιγραφή της υφιστάμενης κατάστασης, αφενός έχει καθυστερήσει αφετέρου έχει συναντήσει ιδιαίτερα-δομικά  προβλήματα, που εμποδίζουν την ολοκλήρωσή της και προβληματίζουν για την αξιοπιστία της...   

Προχωράμε στη θεσμοθέτηση του νέου ενιαίου μισθολογίου στη δημόσια διοίκηση με ορθολογικά κριτήρια και στόχο την εξάλειψη σημερινών αδικιών και ανισοτήτων.

Με ορίζοντα, προσδιορισμένο από τον ν.3845/2010, για ψήφιση εντός του Ιουνίου και εφαρμογή του από 1ης Ιουλίου 2011, το νέο μισθολόγιο δεν έχει ακόμα δει το φως της δημοσιότητας...Με δεδομένη την αποτυχία σύνταξής του εντός των ορισθεισών και πιεστικών προθεσμιών, με δεδομένες τις φήμες που ανακοινώνονται για περικοπή επιδομάτων και πάγωμα της ωρίμανσης, δεν υπάρχει κανένα ίχνος που να επιτρέπει την αισιοδοξία για χρήση “ορθολογικών κριτηρίων και στόχο την εξάλειψη αδικιών..”.   

Αξιοποιώντας την απογραφή, προχωράμε άμεσα στην αξιοποίηση του προσωπικού με βάση τις γνώσεις και τις δεξιότητες με παράλληλη μετεκπαίδευσή του, προωθώντας την κινητικότητα στο εσωτερικό της δημόσιας διοίκησης.

Μέχρι στιγμής, δεν ανακοινώθηκε κανένα στοιχείο της απογραφής, πλην του συνολικού αριθμού (768.009)... Ακόμα, σύμφωνα με το χρονοδιάγραμμα, έπρεπε μέχρι τον Νοέμβρη 2010 να είχε ολοκληρωθεί η απογραφή με την επιβεβαίωση-επανέλεγχο των δηλωμένων από τις αρμόδιες υπηρεσίες και την πληρωμή των υπαλλήλων από την ΕΑΠ. Τίποτα από αυτά δεν έχει γίνει μέχρι σήμερα... Άρα, όλα όσα σημειώνονται είναι απλά ευχολόγια και όμορφες παραμυθίες για την κάλυψη της αποτυχίας...

Προχωράμε στην εκ βάθρων αλλαγή του πειθαρχικού δικαίου των δημοσίων υπαλλήλων, ώστε όταν και όπου πρέπει οι ευθύνες να διαπιστώνονται και οι κυρώσεις να επιβάλλονται άμεσα. Τέλος στη λογική της σύμπτωσης κρινόντων και κρινόμενων. Οι δημόσιοι λειτουργοί πλέον θα λογοδοτούν καθημερινά στην κοινωνία, και όχι απλώς στους συναδέλφους τους.

Κάθε φορά που η εξουσία σημειώνει παταγώδεις αποτυχίες, σφίγγει τα λουριά στο πειθαρχικό... Στο πειθαρχικό των λιγότερο υπεύθυνων εννοείται και όχι εκείνων που έχουν πραγματική ευθύνη... Ποιο πειθαρχικό θα αλλάξει για να αποδώσει τις ευθύνες στους υπεύθυνους πολιτικούς που εξήγγειλαν πολλά και έπραξαν τα αντίθετα, αποτυγχάνοντας στα σχέδιά τους; Ομοίως, ποιος θα καταλογίσει ευθύνες στους (ανεύθυνους) συμβούλους των πολιτικών ηγεσιών, που κινούνται εντελώς ανεξέλεγκτοι;

Ένα από τα πλέον σημαντικά πεδία των παρεμβάσεών μας, ώστε το κράτος να γίνει φιλικό, απλό και γρήγορο για τον πολίτη, είναι η εισαγωγή των νέων τεχνολογιών στη δημόσια διοίκηση, που εδώ και δεκαετίες κινείται στους ρυθμούς άλλων δεκαετιών. Μετά τη δημοσίευση όλων των αποφάσεων στο διαδίκτυο με το πρόγραμμα «Διαύγεια», προχωράμε στην ηλεκτρονική διακυβέρνηση παντού ενώ, ήδη, έχουμε ξεκινήσει το σχεδιασμό για την κάρτα του πολίτη, με την οποία οι πολίτες θα μπορούν να διεκπεραιώνουν μία σειρά από υποθέσεις τους χωρίς ταλαιπωρία.

Ομοίως και Κυβέρνηση, κινήθηκε μέχρι στιγμής με ρυθμούς άλλων δεκαετιών...Η κάρτα του πολίτη είχε πρωτο-εξαγγελθεί από την Κυβέρνηση Σημίτη το 2002 (υφυπουργός ΔΔ κ. Σταύρος Μπένος) και τώρα επανέρχεται χωρίς όμως να έχουν διασφαλιστεί οι όροι υλοποίησής της... Ομοίως και πολλά από τα προβλεπόμενα στο νόμο περί Ηλεκτρονικής Διακυβέρνησης (πχ ψηφιακή υπογραφή).

Ολοκληρώνεται το σύστημα ΣΥΖΕΥΞΙΣ για την εξοικονόμηση δημόσιου χρήματος, ενισχύονται τα ΚΕΠ και μετατρέπονται σε ενιαία κέντρα εξυπηρέτησης (ΕΚΕ). Ταυτόχρονα, ολοκληρώνεται το Ενιαίο Κέντρο Εξυπηρέτησης «πύλη ΕΡΜΗΣ» για την πληροφόρηση πολιτών και επιχειρήσεων και την ασφαλή διεκπεραίωση υπηρεσιών ηλεκτρονικής διακυβέρνησης, καθώς επίσης προχωράμε και στη δημιουργία ηλεκτρονικών ΚΕΠ, ώστε σταδιακά να καταργήσουμε τις ουρές και τα ραντεβού σε ένα μεγάλο φάσμα υπηρεσιών, που παρέχει το Δημόσιο.

Το σύστημα ΣΥΖΕΥΞΙΣ «ολοκληρώνεται» εδώ και μια δεκαετία... Τα ΚΕΠ μετατρέπονται ομοίως, εδώ και χρόνια σε ΕΚΕ, ενώ η δικτυακή πύλη, παρότι ξεκίνησε να λειτουργεί, πολύ λίγα μπορεί ακόμα να προσφέρει...

Τον προγραμματισμό αυτό θα εμπλουτίσουν ιδέες και προτάσεις από κάθε Έλληνα ή Ελληνίδα, που ενδιαφέρεται να συμβάλει στη βελτίωση του Δημοσίου, μέσα από την ανάπτυξη μίας πλατφόρμας, στην οποία θα υποβάλλονται όλες οι καινοτόμες ιδέες, απ’ όπου κι αν προέρχονται, προς αξιολόγηση και υλοποίηση από την κυβέρνηση, την Τοπική Αυτοδιοίκηση και τη δημόσια διοίκηση.

Μετά την παταγώδη αποτυχία του κάθε ιδέα περί συμμετοχής σε διαβούλευση είναι περίπου καταδικασμένη, γιατί το σύστημα δεν έχει το βασικότερο, δηλαδή αξιοπιστία...Και αυτό ενισχύεται και από την τρέχουσα πρακτική των υπηρεσιών... Εδώ δεν εισακούγονται σημαντικές ιδέες-προτάσεις των συλλογικών φορέων του Δημοσίου (πχ Ένωσης Αποφοίτων ΕΣΔΔ-ΕΣΤΑ), θα εισακουστούν προτάσεις πολιτών...  

Τέλος, αξιοποιούμε στο έπακρο ένα σημαντικό εργαλείο που έχει η πατρίδα μας στα χέρια της, το ΕΚΔΔΑ. Δημιουργούμε Κέντρο Καινοτομίας και Τεκμηρίωσης στο ΕΚΔΔΑ που θα επιμορφώνει μόνιμα τους δημοσίους υπαλλήλους, θα παράγει πολιτικές προτάσεις, θα αναδεικνύει καλές πρακτικές προς εφαρμογή στη λειτουργία του κράτους και θα αναδεικνύει στελέχη για την παραγωγή πολιτικής στα υπουργεία.

Η αναφορά στο ΕΚΔΔΑ μόνο προβληματισμούς μπορεί να δημιουργήσει καθόσον, ΕΚΔΔΑ λειτουργεί εδώ και 26 χρόνια, αφενός επιμορφώνοντας δημοσίους υπαλλήλους μέσω του ΙΝΕΠ και αφετέρου εκπαιδεύοντας στελέχη για τα υπουργεία. μέσω των ΕΣΔΔ-ΕΣΤΑ. Τόσο όμως οι επιμορφωθέντες από το ΙΝΕΠ όσο (και προπάντων) οι απόφοιτοι των ΕΣΔΔ-ΕΣΤΑ, δεν έχουν βρει ακόμα το δρόμο τους, ώστε να αξιοποιούνται πλήρως στις δημόσιες υπηρεσίες, με προφανείς ευθύνες των πολιτικών ηγεσιών...

1 σχόλιο:

  1. Συμφωνώ απόλυτα με τα σχόλια του Κ. Παπαδημητρίου. Το κείμενο είναι όντως ένα ευχολόγιο και παρουσιάζει μια εικονική πραγματικότητα (virtual reality) παρά την ίδηα την πραγματικότητα! Οι συγγραφείς τους θα ήθελαν πολύ η κατάσταση να είναι όπως περιγράφεται, αλλά, δυστυχώς δεν είναι δυνατόν τίποτε από τα παραπάνω να εφαρμοστούν αν δεν υπάρξει σοβαρή και μεθοδική δουλειά προετοιμασίας για τουλάχιστον ένα με δυο χρόνια, για να υπάρξει ουσιαστικό αποτέλεσμα και να γίνουν πραγματικότητα οι ωραίες ιδέες που αναφέρονται στο κείμενο.

    ΑπάντησηΔιαγραφή